Voorschriften

Alleen na een grondig klinisch onderzoek kan medicatie correct voorgeschreven worden. Ook een chronische behandeling vraagt een regelmatige opvolging. Tijdens uw raadpleging wordt met de behandelende arts afgesproken wanneer u op controle dient te komen. Wij willen er op aandringen om op dat moment voldoende voorschriften te vragen om deze periode te overbruggen.

Het telefonisch aanvragen van voorschriften zou een zeldzame uitzondering moeten zijn.


Elektronisch voorschrift

Sinds enige tijd wordt medicatie alleen nog elektronisch voorgeschreven. U kan uiteraard steeds een papieren afdruk van de gemaakte voorschriften vragen aan uw arts.
Alleen tijdens huisbezoeken staat de overheid nog een handgeschreven voorschrift toe.

Afhalen van medicatie kan bij eender welke apotheek:

  • met uw identiteitskaart;
  • met een digitale versie van uw elektronisch voorschrift;
  • met een papieren bewijs van elektronisch voorschrift met barcode.

Alle andere voorschriften en attesten vereisen een handtekening en kunnen dus enkel tijdens een consultatie opgemaakt en overhandigd worden.

Hoe weet u welke voorschriften u wel of niet heeft afgehaald?

  1. Open de website mijngezondheid.be en druk rechtsboven op ‘aanmelden’.
  2. Kies hoe u zich wenst aan te melden. U hoeft geen login aan te maken.
  3. Druk op ‘gezondheidsgegevens’ rechtsboven
  4. Kies ‘openstaande medicatie voorschriften’
  • Via de app “Voorschrift Op Zak”
  • Via de app “Mijn geneesmiddelen”
  • Via https://helena.care: een beveiligd platform waar de arts u op een veilige manier medische informatie kan bezorgen.
  1. Open website: https://helena.care en klik rechtsboven op de groene knop ‘aanmelden’
  2. Kies hoe u zich wenst aan te melden. U hoeft geen login aan te maken.
  3. In de linker kolom klikt u op ‘documenten’.
  4. In de rechter kolom vindt u het titeltje ‘voorschriften’.
    Wanneer de arts iets op uw persoonlijk platform plaatst, wordt u via e-mail verwittigd en kunt u na inloggen op het platform uw documenten terug vinden.
  5. Indien u uw emailadres en/of GSM nummer wijzigt, dient u dit ook aan te passen in de instellingen van Helena: klik op het pijltje naast uw naam rechtsboven.
  6. Heeft u vragen en/of problemen met het platform, contacteer de helpdesk: 09 325 87 87  op maandag t.e.m. vrijdag van 8u30 tot 22u00 of op zaterdag tussen 9u00 en 12u00